هنگامیکه برخی بگویند میخواهند پرچمدار کاهش انتشار CO2 باشند، شنیدن این حرف حتی تا حد زیادی مبهم است. باوجوداین، چنین حرکتی دقیقا همان کاری است که هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو، با رونمایی XC40 Recharge، اولین خودرو الکتریکی این شرکت، انجام داد.
ساموئلسون گفت:
با وجود دهها سال نشست سیاسی درزمینهی تغییرات اقلیمی و اهداف پررنگولعاب برای کاهش انتشار آلایندهها، سطح دیاکسیدکربن هنوز در حال افزایش است. برای تغییر این روند عامل دیگری لازم بهنظر میرسد و معتقدیم پاسخ باید حرکت عملی از طرف جامعهی تجاری باشد.
آلبرت بایرمن، مدیر واحد تحقیق و توسعه گروه خودروسازی هیوندای، اخیرا گفته است:
صنعت خودرو باید بهمنظور یافتن راهحلهایی برای مسئلهی گرمایش جهانی نقش بزرگی ایفا کند. میخواهیم بازیگری بزرگ در این سیاره باشیم؛ بنابراین، مسئولیت این کار را برعهده داریم که راهحلهای پایدار ارائه دهیم.
بدون شک حرکت کنونی بهسمت تولید انبوه خودروهای الکتریکی در درجهی اول با فشار اتحادیهی اروپا و سایر قانونگذاران جهانی برای رسیدن به اهداف سختگیرانه درزمینهی کاهش انتشار آلایندگی شروع شده است. این اهداف عمدتا محصول توافقنامهی اقلیمی پاریس هستند که در سال ۲۰۱۶ آن را ۱۹۵ کشور جهان با هدف محدودکردن گرمایش کرهی زمین به ۱/۵ درجهی سلسیوس بیشتر از سطح پیش از انقلاب صنعتی، امضا کردهاند. درهمینزمینه، اتحادیهی اروپا میزان آلایندگی متوسط ناوگان تولیدی هر خودروساز را به ۹۵ گرمبرکیلومتر محدود کرده است که اجرای آن از سال ۲۰۲۱ در این اتحادیه الزامی میشود. خودروسازان برای دستیابی به این اهداف مجبورند خودروهای الکتریکی تولید و عرضه کنند.
بااینهمه، دیاکسیدکربن تولیدشدهی پیشرانهی خودرو فقط بخشی از داستان است. مسئولان ولوو میگویند گازهای گلخانهای تولیدشدهی پیشرانهی خودروها فقط ۵۹ درصد از میزان کل دیاکسیدکربن تولیدی در طول عمر خودرو را تشکیل میدهد و ۳۶ درصد دیگر از CO2 تولیدشده در زنجیرهی تأمین تولید و ۵ درصد باقیمانده نیز بهدلیل کارهایی مانند توزیع و خدماتدهی است. بنابراین، بسیاری از شرکتهای خودروسازی قصد دارند فراتر از این اهداف پیش بروند. بهعنوان مثال، ولوو میخواهد تا سال ۲۰۴۰ به شرکتی دوستدار محیطزیست تبدیل شود. این شرکت برای دستیابی به این هدف مجموعهای از اهداف تعیین کرده است که ازجملهی آنها میتوان به کاهش ۴۰ درصدی تولید CO2 در طول عمر هر خودرو تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد.
مسئولان ولوو گفتهاند برای ردیابی منبع کبالت استفادهشدهی شرکتهای تأمینکنندهی CATL و LG Chem در ساخت باتریهای لیتیومیون از فناوری بلاکچین استفاده میکنند. فناوری یادشده به خریداران نشان میدهد میزان متوسط آلایندگی در طول عمر هر خودرو چقدر است.
مقالههای مرتبط:
فولکسواگن نیز مانند ولوو هدف خود را دستیابی به کاهش انتشار آلایندگی محصولات تعیین کرده است، با این تفاوت که خودروساز آلمانی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به این هدف دست یابد. شایان ذکر است فولکسواگن با افتخار خودرو برقی ID 3 را بهعنوان اولین محصول بیتأثیر بر تولید کربن خود تبلیغ کرد و کارخانهی Zwickau، جایی که این خودرو تولید میشود، کاملا با انرژی تجدیدپذیر کار میکند. تعداد زیادی از شرکتهای خودروسازی دیگر نیز تغییراتی ایجاد کردهاند که کارخانههای آنها صرفا با انرژی تجدیدپذیر کار میکنند و تولید گازهای گلخانهای را به روشهای دیگر کاهش میدهند.
دیدن تناقض شرکتهای سازندهی خودروهای تولیدکنندهی گاز کربن که اکنون تلاش میکنند بهعنوان رهبر در تلاش برای کاهش تولید این گازهای گلخانهای شناخته شوند، اصلا دشوار نیست؛ بهویژه دربارهی فولکسواگن باتوجهبه رسوایی دیزلگیت.
رالف برنداشتاتر، مدیر اجرایی فولکسواگن، دربارهی این موضوع گفته است:
بزرگبودن ما بهمعنای مسئولیتپذیری بیشتر است. این هدف [کاهش آلایندگی] قطبنما و هدف ما خواهد بود.
ساموئلسون نیز گفت:
ما ایمنی را جزئی از شرکت خود ساختیم و باید با پایایی نیز همین کار را انجام دهیم.
ساموئلسون همچنین به این نکته اشاره کرد افزایش تقاضای عمومی بهسمت کاهش آلایندهها بهمعنای آن است که اگر صنعت خودرو بهخوبی پاسخ ندهد، در آینده میتواند متحمل ضرر شود. ساموئلسون گفت:
رشد اقتصادی و فناوری جدید و رقابت لزوما بد نیستند. اینها نباید بهعنوان بخشی از مشکل دیده شوند؛ بلکه باید با چنین مواردی بهعنوان بخشی از راهحل برای آینده برخورد کرد. معتقدیم توانایی تغییر مکان افراد نباید بهعنوان پدیدهای منفی تلقی شود و باید مثبت باشد. باید دربارهی محدودکردن آزادی تغییر مکان مراقب باشیم؛ اما باید آن را پایدار و بیضرر کنیم.
اگرچه برای دستیابی به تولید خودروهای بیضرر میلیاردها دلار در صنعت خودروسازی هزینه خواهد شد، هزینهی انجامندادن این کار درنهایت میتواند بسیار بیشتر باشد.
بهترین سوخت هیدروژنه از نظر پاک بودن ولی نیاز ب سرمایه گذاری داره و فعلا راه اندازیش گرونه ولی بالاخره میشه روزی ک همه خودروها هیدروژن سوز میشند
البته هنوز موتورهای بنزینی احتراق داخلی رو میشه از این چیزی ک امروز هست بهینه تر کرد
الان از ی موتور ۱۰۰۰ سی سی میتونند راحت ۱۵۰ اسب بگیرند و این موتور تجاری شده و روو خط تولید خودروهستش
@Pennywise
هیدروژن اصلا سوخت مناسبی نیست چون ذخیرهسازی مقادیر کافی از هیدروژن نیاز به مخازن سوختهای عظیم داره. ذخیرهسازی هیدروژن به عنوان یک مایع برودتی مخازن نیاز به عایق حرارتی فوقالعاده داره و هزینه فوق العاده زیادی رو به وجود میاره. هیدروژن شدیدا قابل انفجاره، به راحتی در دسترس ایستگاههای سوخت رسانی نیست، در دسترس بودن هیدروژن برای سوخت رسانی نیاز به زیرساختهای بزرگ داره.
در حال حاضر بهترین مورد همون خودرو های برقی هستن.
فقط گیاهخواران مطلق میتونن زمینو نجات بدن . اگر شک دارین مستندهای
The Game Changers – Cow Spiracy رو حتما ببینین تا واقعیت براتون روشن بشه .
لینک مستندها با دوبله و زیرنویس فارسی در کانال آپارات :
https://www.aparat.com/v/63cil
https://www.aparat.com/v/XAoGn
اگر خودروسازها نتونن سایپا قطعا مردم رو از زندگی کردن نجات میده.
خورو سازی کشور ما میتونه به راحتی زمین رو نجات بده، کافیه همین پراید و پژو رو بده همه ی دنیا سوار شن، بعد گذشت چندین سال بشریت به کل منقرض میشه و زمین نجات پیدا میکنه 🙂